zondag 11 oktober 2009

Old Skool games, Larry en King Quest online


Jeugdsentiment voor langdurig volwassenen.

Weet je nog in de jaren tachtig, op je eerste XT, een zwarte 5 1/4 inch floppy met illegaal gekopieerde Larry. Op de PC moest je wel wat software draaien om 'grafisch' beeld mogelijk te maken, maar dan, oh eindeloos geluk, kon je Larry gaan spelen. Later volgden King Quest, Space Quest en Police Quest. Als je vast liep in het spel de code uitpeuteren om te vinden wat je nou weer moest intypen om verder te gaan. Tijden hebben wij gezocht wat je tegen die kabouter ( was in King Quest ) moest zeggen. Uiteindelijk had iemand het juiste woord uit de code gevist had, Repelsteeltje ( in het engels dan ) moest je zeggen. Moet je nagaan wat een indruk dat gemaakt heeft, dat ik het nu nog weet. En wat las ik toevallig vandaag op twitter ? Op sarien.net staan deze spellen online. Ik snel erheen, ja hoor Larry. Opstarten en ach na het eerste feest der herkenning, de teleurstelling. Ik ben teveel verwend met Civilization op de PC, en racegames op de PSP. Maar toch, als ik erover nadenk, een jaar of wat terug kwam lemmings uit voor de PSP en dat bleek zoveel jaren na dato nog steeds uitstekend speelbaar. Terwijl Lemmings toch ook behoorlijk op leeftijd is, het kwam oorspronkelijk in 1991 uit.

Een goed concept is dus blijkbaar toch behoorlijk toekomstvast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten