zaterdag 24 oktober 2009

Nederlandse internetfora krijgen IQ-filter

Bloggers roepen om IQ-filter op hun favoriete forum. “De speeltijd op internet is voorbij, het is een serieus medium geworden, en het is niet meer dan redelijk dat het niveau van de reacties afgestemd wordt op de gewenste doelgroep. Een uitstekende wijze om dat te bereiken is door te filteren op het Intelligentie Quotiënt (IQ) van de bloggers” aldus welingelichte kringen.

Op de jaarlijkse Bloggers-bijeenkomst waren soortgelijke geluiden te horen. “Ik ben dagelijks vooral bezig met het verwijderen van spelfouten om de reacties enigszins leesbaar te maken, stijlloos gewoon” mopperde de moderator van een bekend weblog. “Dat vind ik nog niet zo erg”, reageerde zijn buurman, ”Ik krijg vooral jeuk van al die: ‘Iedereen doet alles fout behalve ik zelf’ verhalen”. “Ja of die al samenzweringstheorieën en satire, het zou verboden moeten worden” viel een jonge vrouw fel bij. De Speld, een leidend meningsvormend forum, pleitte ook al eerder indirect voor zo’n filter.

Komende weken zal geëxperimenteerd worden met filters op enkele minder bekende fora. Zo wordt ervaring opgedaan om duidelijk te krijgen of er ook nadelige effecten aan het filter verbonden zijn. “Kijk ik erger mij wel aan al die samenzweringstheorieën, maar vind het heerlijk om daar scherp op te reageren. Wat gebeurt er als dat niet meer kan ? Ja ik ben blij dat het eerst goed uitgetest wordt” aldus de eerder genoemde jonge vrouw.

Zolang er nog geen landelijke registratie van het IQ is, moeten nieuwe inschrijvers op een forum eerst een IQ-test invullen, daarnaast zal een automatische spellingschecker op de reacties geplaatst worden. Afhankelijk van de gewenste doelgroep kan dit filter meer of minder streng gezet worden. De Speld kondigde aan, het zwaarste niveau in te stellen. “Three strikes and you’re out. Wij zijn dat aan onze doelgroep verplicht” aldus de CEO van de Speld.

De internetfora "Niburu" en “De Geertiaanse kerk” hebben aangekondigd het filter niet te gaan gebruiken. “Gezien onze doelgroep heeft het filter voor ons geen waarde” reageerden zij.

Het IQ-filter kan ingesteld worden van 70 tot 130.

6 opmerkingen:

  1. Hier word ik echt niet blij van. 'Anoniem' is mijn enige klant en ik doe altijd mijn uiterste best om zijn normen, waarden en 'dt'schrijven een beetje mijn kant uit te krijgen. De ene keer is-ie geniaal en de andere keer, meestal een week later, twijfel ik of hij überhaupt iets van een IQ heeft. Raak ik die nu ook kwijt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd Brein, je bent als eerste door de streng ingestelde IQ-filter heen gekomen.

    Je kan natuurlijk net als Niburu het filter niet installeren en nog even wachten tot je mateloos populair bent. Dan voorzichtig met de laagste instellingen beginnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is lachen, meteen ook uitgesloten alle buitenlanders die de taal nog niet/geheel niet machtig zijn. Tja en dan dat nietszeggende IQ en die test..... graag bied ik me aan om voor iedereen die dat wil die test voor hem/haar te doen... tegen €50,00 per test vermeerderd met de reiskosten. Een broodje neem ik zelf wel mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een sympathiek aanbod Anononiem om vrijwel belangeloos de test te willen maken voor iedereen die zich bedreigd voelt door het filter.
    Ik hoop toch wel No cure, no pay ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volkomen idioot en krankzinnig voorstel.
    Zelfs fascistoïde te noemen.
    Het tart alle gelijkheid beginselen en democratische vrijheden.
    Wat is het volgende dyslectische mensen ,gehandicapten of negers?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zeg Anoniem zou je niet een beetje herkenbare naam willen nemen? Bijvoorbeeld Bnoniem of zo. Dan weet ik tenminste of je dezelfde anoniem bent van eerder in de discussie, of zelfs de anoniem van Breinbrouwsels (#1).

    Maar vertel mij eens, waarom is het normaal dat bijvoorbeeld bij voetbal de teams ingedeeld worden in klassen a.d. hand van hoe goed ze spelen, kinderen naar scholen gaan aan de hand van hoe goed ze leren. Maar dat een satire over het indelen van bloggers a.d. hand van hun IQ bij jou tot zo'n tirade leidt ?

    Voel je je aangevallen Anononiem ? Bang om niet door het filter te komen?

    P.s. maak je geen zorgen hoor anoniem, je kan nog steeds reageren, het filter op deze site staat nog steeds uit.

    BeantwoordenVerwijderen