zondag 22 november 2009

BUMA/STEMRA wil fluiten van bekende melodietjes verbieden

Enige tijd geleden was Buma/stemra in het nieuws met het plan geld te gaan vragen voor de inline videolinkjes in internetartikelen. Paniek in de blogosphere. Gelukkig strandde het voorstel. Na het geslaagde voorstel om werknemers te belasten die naar een mp3speler luisteren wil Buma/stemra nu nog een stapje verder gaan.
Het nieuwe voorstel van Buma/stemra is het belasten van “het in enige vorm herkenbaar reproduceren van melodieën” In enige vorm slaat nadrukkelijk ook op fluiten, maar uiteraard ook op piano spelen, mondharmonica enz. Als Buma/stemra haar zin krijgt, mag u dus binnenkort alleen nog zelf bedachte melodietjes fluiten of musiceren, zolang er maar geen herkenbaar fragment tussen zit.

Verschillende Nederlanders reageerden al op dit voorstel.

Frederik, muziekleraar: “Och de muziek die mijn leerlingen produceren zijn toch nauwelijks herkenbaar, nee ik maak mij geen zorgen”

Jan, stratenmaker: “Oh, nou ze doen maar, ik wens ze sterkte als ze het geld bij mij komen halen.”

Maria, moeder: “Ja ik heb het gelezen, voor ons is dit een groot probleem, wij hebben nogal vrolijke kinderen die graag fluiten. Ik denk dat wij thuis maar geluidsvrije isolatie gaan aanbrengen.”

Buma/stemra heeft goede hoop deze maatregel op korte termijn in te kunnen voeren.

7 opmerkingen:

  1. Als we straks die bekende chip door de neus in de derde ventrikel geplaatst krijgen zal de volgende stap wel zijn het in gedachten reproduceren van een bekend muziekstuk. Lekker als je een deuntje in je hoofd hebt dat er niet meer uit wil:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fuck you, fuck you very very much...maar dan gefloten...We zijn toch helemaal van de pot gerukt in NL

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zijn van de pot geflikkerd, wat mij betreft kunnen ze naar de poen fluiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bron??? Dit is natuurlijk een broodje aap (wat wel lekker is met honingmosterd-saus)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hahahahah goeie hoax... dit gelooft hopelijk toch niemand...??

    Update: OOk Buma/Stemra weet van niets... Leuk geprobeerd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. waar haal je deze informatie vandaan overigens?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lastig hè, om bij berichten over BUMA/STEMRA te bepalen of het satire is? Ik dacht bijv. bij het persbericht van BUMA over werknemers die geen MP3 speler meer op het werk mogen gebruiken tenzij er extra voor betaald wordt, al dat het satire was, maar dat was serieus.
    Maar inderdaad dit bericht is satire, zoals je ook kunt zien bij de gebruikte trefwoorden.

    BeantwoordenVerwijderen